donderdag 22 maart 2012

Veertig miljoen!

U krijgt ze uiteraard ook, van die e-mails die je feliciteren omdat je de een of andere staatsloterij gewonnen hebt. Alleen nog even je banknummer en pincode doorgeven en het bedrag zal spoedig worden overgemaakt. Gisteren had ik weer zo'n mail. Veertig miljoen ballen van de Italiaanse loterij!
Ik kwam het café van Saint-Pompon binnen, druk met de armen zwaaiend. Aan mijn glimlach kon iedereen zien dat ik uiterst blij was. C'est qua, Norbèrt? Vroeg Bruno. In geuren en kleuren vertelde ik dat ik zojuist veertig miljoen had gewonnen in de Italiaanse loterij. Tournée generale, een rondje voor de hele zaak. De dorpelingen gingen keurig in de rij staan om me één voor één te feliciteren. Nóg maar een rondje, in de binnenlanden kun je voor acht consumpties niet veel kwijt zijn.
Enkele uren later, ik was het voorval alweer vergeten, wordt er aan de deur geklopt. Staan er twee nonnen uit Cadouin aan de deur. Of ze me kunnen spreken...
Waarom France Telecom zoveel abonnees heeft, weet ik niet. De tamtam, rooksignalen en postduiven zijn hier in de Périgord sneller dan het licht, veel sneller dan de moderne communicatiemiddelen. Ik heb de nonnen voorgesteld dat de Italianen al het geld rechtstreeks naar hen mogen overmaken. Het klooster hoeft alleen maar het banknummer en pincode door te geven. Straks krijg ik in Cadouin nog mijn eigen glas-in-lood raam. Zó blij verlieten de nonnen het pand.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten