donderdag 25 februari 2010

Mijn cheminée




Al enkele jaren was ik in de Périgord op zoek naar een mooie authentieke cheminée, zo'n grote schoorsteen waar je zelf in kunt zitten naast het vuur. Die dingen bleken een vermogen te kosten, dus moest ik iets anders bedenken. Toen ik in een afgebrand, vervallen huis in een ander dorp (Allas-les-Mines) rondsnuffelde, zag ik ineens de oplossing. Eeuwenlang werden de cheminées gemaakt met mooi gebeeldhouwde stenen, wat ik nu tegenkwam was een schoorsteen die zo'n luxe niet had. Hij was helemaal opgebouwd uit ruwe steen, vermoedelijk dertiende eeuws. Ik heb toen nauwkeurig de maten opgenomen en allerlei detailtekeningen gemaakt. In mijn forge (de oude dorpssmederij) heb ik die cheminée tot in het kleinste detail gecopieerd. Zie hier het ruim twee meter brede resultaat. Zeg nu eens zelf: hij lijkt inderdaad heel oud.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten