zaterdag 16 juni 2012

Getallen

De reis naar het zuiden was vandaag geen onverdeeld genoegen, het regende dat het goot, van Antwerpen tot Limoges. In Parijs was zelfs een stukje pheripherique afgezet wegens wateroverlast. Hier en daar ging het stapvoets, negen uur lang de ruitenwissers in de hoogste stand, daar wordt elk mens zot van. Behalve de zotten, die zijn het al. En toen, Limoges voorbij, zag ik in de verte blauwe luchten! Plotseling, van de ene minuut op de andere, was het landschap kurkdroog en steeg de temperatuur met 10 graden. Toen ik eenmaal in Saint-Pompon arriveerde, leek het alweer heel lang geleden dat ik ooit regen had gezien. Zo gaat dat richting zuiden nu eenmaal.
Traditioneel vertel ik u zo'n eerste dag de nieuwtjes die ik verneem. Er zijn geen dooien te betreuren, dat is al positief. Ons rozenstruikje dat Carine plantte, draagt nu kilo's bloemen, het struikje is inmiddels 7,6 meter hoog, dat heb ik opgemeten.

Vervolgens ging ik naar het pleintje en daar kwam ik een merkwaardig Frans individu tegen ter grootte van Louis de Funes, behangen met enkele gouden kettingen. Hij gaf met een royale stevige hand zonder zijn naam te noemen en vertelde dat hij 67 jaar oud was. Of ik een pintje lustte. Nou vooruit dan. Die Chevrolet is van u hè? Zo begon het gesprek. Ik heb ook een Chevrolet, zei hij, maar dan met 12 cylinders. Ja, zei ik, dat is misschien dezelfde als mijn andere Chevy want die heeft er ook 12. U hebt 2 Chevrolets? Ik heb er 4, zei hij. Ik begon het best wel amusant te vinden en moest denken aan het wagenpark van onze uitgeverij. Dus vertelde ik dat ik 14 auto's heb. Zou hij daar niet tegenop kunnen? Integendeel, hij bleek 20 auto's te hebben. Hij legde uit dat hij een grote ondernemer was geweest en de boel had verkocht. Maar alle winkels heb ik overgehouden, zei hij, inclusief auto's. Hij vervolgde met: Mijn grootste Chevrolet is bijna 8 meter lang en 3 meter breed. Nou, dan heb ik inderdaad maar een kleintje.
Gouden kettingen, Louis de Funes, 20 auto's, waaronder 40 Chevrolets van 12 meter lang en met 16 tot 32 cylinders, de boel verkocht, alle winkels behouden, eigenlijk verbaasde me dat niet, want in Saint-Pompon hebben meerdere rijken hun tweede huis. Denk maar aan André Rieu of de chocolademeneer Van Houten bijvoorbeeld.
Maar ineens moest ik schrikken toen het mannetje kordaat het café instapte, achter de toog ging en voor mij een glas bier ging tappen. Toen kwam de aap uit de mouw. Deze Louis de Funes wil van Bruno het café overnemen. In de tussentijd werkt hij er 20 uur per week.
Kijk, dat vind ik uniek. 70 gouden kettingen, 102 Chevrolets van 70 meter lang met 68 tot 98 cylinders, de zaak verkocht maar alle 495 winkels overgehouden, 67 jaar oud en dan 20 uur per week achter de toog gaan staan. Dàt noem ik pas klasse! Dus gaf ik hem een stevige handdruk en ben toen naar huis gegaan. Zijn werktijd zat erop, dus ging hij naar de camping. Vermoedelijk zal hij een tent hebben van 173 meter hoog met 17 puntdaken en 43 ingangen. Daar kan ik niet tegenop. Maar ja, ik heb dan ook geen baan van 20 uur.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten