donderdag 22 december 2011

Een weldadige warmte

Achteraf gezien ben ik vreselijk dom geweest, met als gevolg dat we in de winter altijd blauwbekten, rillend onder de douche stonden en onder vochtige lakens sliepen. Jarenlang heb ik gewerkt om het huis helemaal af te maken, als sluitstuk ging ik isoleren. Dat had ik beter andersom gedaan. Want dat er ergens een plintje mankeert of een deur nog niet geschilderd is, dat is minder belangrijk dan behaaglijke warmte. Jarenlang zijn we aan het zeulen geweest met extra zibrokaminkacheltjes. En zie, nadat ik de boel heb geïsoleerd, staan die kacheltjes werkeloos te kijken. We hebben ze niet meer nodig. In de living, de badkamer, overal is het voortaan behaaglijk. De kosten van de totale isolatie? Misschien duizend euro. Dat bedragje zal snel zijn terugverdiend.
In ons tweede project in Saint-Pompon, de forge (oude smederij), heb ik het gelukkig anders aangepakt. De vloerverwarming is onlangs aangesloten en dankzij enkele kilometers glaswol is het ook daar zalig toeven geworden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten