zondag 27 februari 2011

De sterren van de Périgord (4)

LE GRAND BLEU, Sarlat

Schuin tegenover het station van Sarlat tref ik een huis dat er gewoontjes uitziet. Geen grande chique, maar wel met bevlogenheid. Met een samenvloeiing van klassiek en modern.
Maxime Lebrun studeerde een wetenschappelijke richting en maakte pas kennis met de keuken toen hij in militaire dienst als kok werd aangesteld. Hij kreeg de smaak van het koken te pakken, kwam gelukkig in goede huizen terecht en bleek een veelzijdig man. In Le Grand Véfour deed hij de viskant en bij Relais Argenteuil was hij chef-pâtissier. Vervolgens kwam hij bij Le Centenaire in Les Eyzies terecht, waar hij nog twee jaar verbleef alvorens een eigen zaak te zoeken. Toen hij het eenvoudige restaurantje in Sarlat had gevonden, raakte hij al gauw in een stroomversnelling. Na anderhalf jaar kwam er de ster en plotseling stond Le Grand Bleu helemaal op de kaart. Wat de maximaal 30 gasten voorgeschoteld krijgen, is allemaal huisgemaakt, dit ondanks het feit dat de keukenbrigade slechts drie personen telt. Hoe kookt de chef? "Ik kook altijd wat ik zelf wil eten." De prijzen zijn voor een sterrentent zeer laag, een menu classique kost slechts 29 euro. Maxime: "Ik wil de prijzen niet verhogen, louter omdat we een ster hebben gekregen. Hoewel ik weet dat we eigenlijk enkele euro's hoger zouden moeten zitten." Le Grand Bleu in Sarlat, volgens ons is dat een echte aanrader voor degene die niet van een luxe omgeving houdt, maar wel op hoog niveau wil eten.



Le Grand Bleu
43 avenue de la Gare, Sarlat
tel. 0033 5 53 31 08 48

Geen opmerkingen:

Een reactie posten