maandag 15 april 2013

Pas op met uw tweede huis in Frankrijk

Vroeger was het allemaal zo eenvoudig. Je kocht ergens in Frankrijk een ruïne en ging daar met "bouwvakvakanties" in de loop der jaren een droompaleisje van maken. Daarmee groeide je kapitaal, want je handenarbeid had waarde. Bij verkoop betaalde je een geringe meerwaardebelasting. Zo kon je telkens iets groters of interessanters kopen, stap voor stap naar het ultieme. Ook ik heb dat zo gedaan. Ons eerste Franse huisje, in Meyrals, kostte omgerekend 3.000 euro en zoveel jaren van noeste arbeid verder hebben we een boerenchâteautje.
Sinds monsieur Hollande aan de macht is, veranderde alles en ik wil u er voor waarschuwen. De taxe plus-value immobilière is sinds zijn aantreden aanzienlijk verhoogd tot meer dan 35%. Bij de verkoop wordt de belasting door de notaris ingehouden. Dat zou misschien nog niet het ergste zijn, ware het niet dat je de verbouwingskosten niet mag aftrekken. Alleen de kosten van vergroting of duidelijke bestemmingsverandering zijn aftrekbaar en dan ook nog alleen wanneer de werken zijn uitgevoerd door een officiële Franse aannemer. Als je zelf klusser bent, wil dat in de praktijk zeggen dat vrijwel niets aftrekbaar is. De vernieuwing van de electrische installatie? Een nieuw dak? Nieuwe ramen en deuren? Niet aftrekbaar. Een nieuwe keuken? Die wordt volgens de Franse wet als meubilair gezien. Een nieuwe badkamer idem. Door de nieuwe meerwaardebelasting brengt je huis later altijd netto minder op dan je werkelijke investeringskosten! Dus, beste mensen, ga in hemelsnaam geen Frans huis meer kopen waar je nog flink aan moet verbouwen, je komt in een financiële put terecht. Mijn advies: koop in Frankrijk alleen nog een huis waar je weinig of niets meer aan hoeft te doen...

2 opmerkingen:

  1. Heel goed artikel. Ben zelf ook op zoek naar een woning in Frankrijk om te verbouwen. Nu dat ik dit gelezen heb begin ik er toch mijn twijfels over te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen