zondag 18 november 2012

Dagdromen

Ooit zal ik op pensioen gaan. Maar het is nog niet zover, er is nog volop werk aan de winkel en zelfs moet een tandje worden bijgestoken omdat in deze barre tijden de bomen niet tot in de hemel groeien. Enfin, ooit zal ik met pensioen gaan zoals zo vele babyboomers met mij. De één zal op 'n stoel zitten en zijn voeten optillen als de stofzuiger voorbij komt, de ander zal wereldreizen maken of gaan golfen. Voor een enkeling zal zelfs een nieuw beroepsleven beginnen, uit passie of uit noodzaak. Voor mij staat vast wat er op rétraite zal gebeuren: ik vertrek naar Saint-Pompon. Over wat ik daar allemaal zal gaan doen, droom ik nu al. Ik zal zoals iedereen met de seizoenen meegaan. Dat wil zeggen paardebloemen (voor de gelée) plukken in de lente, luieren en feesten in de zomer, met mijn notenbomen bezig zijn in de herfst en truffels oprapen in de winter. Ik zal paddestoelen zoeken van 1 januari tot en met 31 december, alcohol stoken van 1 maart tot en met 28 februari, in de moestuin rondscharrelen van 1 juli tot en met 30 juni en verbouwinkjes uitvoeren van 1 oktober tot en met 30 september. Van tijd tot tijd zal ik worden opgepiept voor belangrijke evenementen, zoals de rommelmarkt, het varkensfeest, de kranslegging bij het monument der gesneuvelden, de dorpstentoonstelling van oude motoren, de schoolkinderoptocht, de processie naar het kapelletje of de begrafenis van een onfortuinlijke. Bovendien heb ik me voorgenomen om tussendoor veel te gaan lezen, iets waar ik nu nog te ongeduldig voor ben. Of... Eigenlijk weet ik het nog helemaal niet en dat is misschien ook wel het beste. In elk geval zijn we begonnen aan het leggen van een definitieve basis met de aankoop van Château Norbert. Momenteel is Christian (hoop ik) er met de grondwerken bezig en in december zal ik weer mijn bleu aantrekken om me in de verbouwingen te storten. Gisteren zijn we een nieuwe keuken en badkamer gaan kiezen, alweer de derde keer sinds we in Saint-Pompon neerstreken. Helemààl verheug ik me op het overdekt terras op de eerste verdieping, de vroegere séchoir (tabaksdrogerij). Daar heb ik een bar in gepland, want zonder kan ik niet leven. Bovendien komt er een gigantische haardpartij in, want zonder dat kan Carine weer niet leven. Voor elck wat wils. Vanochtend heb ik de tekening voor het electrisch plan gemaakt. Eerder deze week maakte ik de definitieve tekening voor de keuken, badkamer en Carine's atelier die zich alle drie in de bijbouw bevinden. Zie hier de resultaten.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten