donderdag 2 augustus 2012

Mijn nieuwe Périgord boek

Volgende week kan mijn nieuwe boek "Groeten uit de Périgord" naar de definitieve lay-out. Deze zomer heb ik nog enkele fotowissels gemaakt en reportages afgewerkt. Overmorgen heb ik nog een fotoshoot bij Le Vieux Logis in Tremolat, want ook de topgastronomie mag niet ontbreken.
Het resultaat is een dik luxe boek, hardcover en bijna 200 pagina's waarin ik twaalf jaar werk in heb gestopt. Het laat zien hoe de mensen in de Périgord Noir leven en werken, eten en drinken. Vrijwel iedereen in en rond Saint-Pompon heeft iets met de gastronomie te maken. Nummer één zoekt truffels met een vlieg, nummer twee is een vissersvrouwtje op de Dordogne, nummer drie teelt tabak, nummer vier heeft een mobiele alcoholstokerij, nummer vijf is altijd met walnoten bezig, nummer zes met kastanjes. Nummer zeven had veertig jaar geleden een kruidenierszaak en vertelt wat de mensen toen kochten en aten, nummer acht is een negentigjarige boer die geheel self supporting leeft, nummer negen is de slager die in de wei zijn eigen beesten uitzoekt, nummer tien bakt de tien kilo wegende tourte, ons dagelijkse brood. En zo kan ik nog wel een uurtje doorgaan. Authentieke recepten van de grootmoeders, moderne gastronomie, het vetmesten van een varken, het conserveren van foie gras, de blauwe koorts die in het najaar opduikt, alles wat u maar kunt bedenken, komt in het boek aan de orde. Ook bijvoorbeeld hoe u de sporen van de Galliërs, Romeinen en honderdjarige oorlog kunt herkennen of wat de coquilles (schelpen) betekenen die in veel huizen als sculptuur zijn aangebracht.

Het boek, dat zowel in het Nederlands als in het Frans gaat verschijnen, zal aan de pers worden gepresenteerd begin november aanstaande. Daarvoor komen diverse Franse chefs naar België en Nederland, zij gaan de presentatie ondersteunen met hun beste gerechten.

Ik wil niet stoefen, maar mijn boek wordt het allerbeste dat ooit over Frankrijk is uitgebracht. Hopelijk zal elke francofiel het in huis willen hebben, om 's winters alvast te dromen en om 's zomers beter te weten wat er zich achter muurtjes en bomen afspeelt. Het boek zal bovendien een fantastisch kerstkado zijn voor uw beste vrienden.

Ondanks de luxe uitvoering met het vele fotowerk gaat het boek slechts 29 euro (plus verzending) kosten. Degenen die vóór november intekenen, krijgen een aanzienlijke korting. Zij betalen slechts 24 euro inclusief verzending, indien gewenst van een opdracht voorzien.
Intekenen kunt u door gewoon een mailtje te sturen aan martine@saisonnier.net

Geen opmerkingen:

Een reactie posten