zondag 24 februari 2013

Sjouwen

Telkens zo'n drie weken voordat ik naar het zuiden vertrek, haal ik mijn boodschappenlijstje boven. Bij bouwen en verbouwen zou je denken dat in een Europees land alles vlot verkrijgbaar is, maar dat is niet zo. Of het is veel duurder, of het heeft andere eigenschappen, of ze hebben het gewoonweg niet. De enige uitzonderingen zijn cement (ciment), tegels (carrelage) en hout. Muren en plafonds bezetten doe je in het noorden met Knauf, want dat witte spul laat zich makkelijk verwerken. In Frankrijk hebben ze daar nog nooit van gehoord, daar moet je werken met gips en dat is iets heel anders. Probeer in Frankrijk geen sanitair te kopen, want daarvoor betaal je de hoofdprijs terwijl de keuze beperkt is. In Nederland vind ik een mooie stoomdouchecabine voor 1.200 euro, in het land van Marianne kost exact dezelfde 3.400 euro. Ditmaal moet ik bijvoorbeeld gordijnen hebben. Die hebben ze in de hexagoon alleen met verfoeilijke motiefjes en dat ook nog in de meest vunzige pastelkleurtjes. Wil je dat ophangen in een middeleeuws huis? De Fransozen hebben daar geen enkel probleem mee. Gordijnen bestel ik dus in België. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Je moet in Frankrijk ook altijd ver rijden als je niet in een grote stad woont. Binnen een straal van 40 kilometer rond Schilde zijn twee Ikea's: Antwerpen en Breda. Binnen een straal van 40 kilometer rond Saint-Pompon kan ik nauwelijks meer dan brood en wijn kopen, de drie dichtstbijzijnde Ikea's liggen op 200 km: Bordeaux, Toulouse of Limoges. Verf is ook al zoiets. Met de Franse verf kan je niet verven. Ik weet nog steeds niet waarom ze verf verkopen, geen enkele Fransman heeft al ooit een kwast in zijn handen gehad. Nee, verf neem je per definitie uit het noorden mee. En zo ben ik altijd bezig met sjouwen, soms met een aanhanger en soms zonder. Je ziet op de snelwegen naar het zuiden dan ook afgeladen auto's met afgeladen aanhagers, altijd met een buitenlands kenteken. De Fransen sjouwen niet. Behalve op zondagmiddag. Moet u eens doen, op zondagmiddag uzelf vermaken met wat de Fransen in hun auto hebben: een grote lelijke plant. Ze gaan naar oma en nemen dan een lelijke grote plant mee. Werkelijk àlle Franse auto's zijn op zondagmiddag volgepropt met grote lelijke planten. Rare jongens die Fransozen.

1 opmerking: